Sound Stockholm, 20 november

Jobbar du med marknadsföring och kommunikation? I så fall är det hög tid att vässa dina kunskaper om ljud. På konferensen Sound Stockholm fördjupar vi oss i den växande ljudkonsumtionen och visar hur varumärken kan använda ljud för att uppnå sina kommunikativa mål.

 

Temat är Hur låter ditt varumärke? och vi fördjupar oss i ljudkommunikation, ljudbranding och ljudstrategi och tar fasta på den växande betydelsen av ljud – musik, audio, radio, voice och poddar.

• Hur kan företag anpassa sig till det nya ljudlandskapet och jobba med ljud som kanal?
• Vad innebär det för varumärken när allt fler konsumenter frigör sig från skärmarna och söker information med sina röster?
• Ljudmedier är den kategori som konsumeras mest, förra året nådde det miljardvallen i investeringar, så hur kan det bli en del av marknadsföringsstrategin? 
På scenen varvas kreativa case med paneldiskussioner, undersökningar och kunskapstunga och inspirerande föreläsningar av både svenska och internationella talare.

Här är 5 anledningar till att du borde gå på Sound Stockholm:  

1. Du får 33 starka argument och insikter varför ditt varumärke borde investera i ljud 2020.
2. Du får veta hur du kan skruva din medieinvestering mot ljud för att påverka resultatet och skapa synergier.
3. Du får praktiska råd hur du kan skapa effekt, vi ställer dom bästa på scen och vi pratar inte bara vad du ska göra utan hur du ska lyckas.
4. Du får inspireras och lyssna på hur varumärken som Mastercard, Apotek Kronan, Scandic, Klarna, Björn Borg, Volkswagen, Vattenfall, Tradera och Stockholm Exergi arbetar strategiskt med ljudbranding för att bygga stark storytelling och skapa engagemang.
5. Du får nätverka med deltagare och utbyta erfarenheter och ha givande diskussioner med personer som har samma utmaningar som dig.  

Målgrupp: Konferensen riktar sig till marknadsförare, kommunikatörer, byråer och produktionsbolag som vill veta hur man kan använda ljud för att uppnå kommunikativa mål.

Under konferensen delar vi även ut Stockholm Sound Award i tre kategorier. 

Info

Datum: Onsdagen den 20 november, 


Tid: Heldagsseminarium, 8:00–16:30


Plats: Musikaliska, Nybrokajen 11, 111 48 Stockholm



Priser

Ordinarie 2495 kr ex moms

Specialpris: Gå 3 för 2, 4990 kr ex moms


I priset ingår frukost, lunch och eftermiddagsfika. 


Sagt om Sound Stockholm


”En super-tillställning som bör bli en stående happening i Stockholm varje år. Mycket intressant för många olika branscher att komma till och inspireras. Går att dra ut till det oändliga.”

”Inspirerande och givande för att inte nämna hur trevligt/roligt jag hade!”

”Nöjd över alla förväntan. Visserligen en rookie som inte kan så mycket, men dagen gav MYCKET mer än jag hade förväntat mig.”

”Bra föredag och speakers. Många spännande aspekter”

”Väldigt intressanta talare och fint uppstyrt”

”Proffsigt, seriöst, bra moderator, bra innehåll”

Image

Talare på Sound Stockholm

Kajsa Tretow

Kajsa Tretow

Grundare och voice designer, Talking to me
Erik Lidsheim

Erik Lidsheim

Grundare och strateg, Talking to me
Thomas Gibson

Thomas Gibson

Kommunikationsdirektör, Stockholm Exergi
Adam Kerj

Adam Kerj

Kreativ chef, Accenture
Patrick Wallin

Patrick Wallin

Chef för Audio Visual Media, GroupM
Andreas Nordfors

Andreas Nordfors

Marketing Science Director, GroupM
Josephine Larsson

Josephine Larsson

Senior analytiker, Mediacom
Jean-Paul Wall

Jean-Paul Wall

Kompositör och enterprenör
Emelie Friis

Emelie Friis

Marknadsdirektör, Kronans Apotek
Nicola Grant

Nicola Grant

Head of Marketing and Communication Mastercard UK&I, Nordic & Baltics
Emelie Briston

Emelie Briston

Sr Media & Marketing Manager, TUI Nordic
Marcus Lind

Marcus Lind

Creative Lead TUI Nordic
Jesper Both

Jesper Both

Marketing manager, Unibet
Sasha Besirov

Sasha Besirov

vd, Streamline Studio
Anton Bolin

Anton Bolin

Kreatör, NORD DDB
Andreas Dahlqvist

Andreas Dahlqvist

Kreativ chef, NORD DDB

Program den 20 november

Schema
onsdag, november 20, 2019
08:00 - 08:45 CET

Frukostmingel och registrering

08:45 - 09:00 CET

Välkommen! Max Landergård inleder konferensen

Med ljud som affärsidé

Samtal med Sound Stockholms partners:

Bauer Media, Spotify, Lexter, STIM och Online Voices.


Visa detaljer Gömma detaljer
08:55 - 10:30 CET

BLOCK: TECH VOICE: Från UX till VX

09:00 - 09:30 CET

Är ditt varumärke förberett för AI och Voice?

Digitaliseringen har drivit på en utveckling där allt fler kundmöten sköts av robotar, voice och automatiserade system. Men är vi förberedda för den verkligheten – eller riskerar vi att åratal av investeringar i varumärket urvattnas i splittrade och teknikdrivna kundmöten? Hur påverkas ditt varumärke av Voice & AI? Den här föreläsningen ger exempel, tips och lösningar för hur du kan styra varumärkesupplevelsen med voice.

Kajsa Tretow, grundare och voice designer, och Erik Lidsheim, grundare och strateg, från voice design-byrån Talking to me.

• 31 procent av smartphone-användarna i världen aktiverar röstsök varje vecka. 2020 beräknas hälften av alla sök i USA vara röstsök så det är dags för svenska annonsörer att ha en voice-strategi. Vad ställer den här omställningen för krav på ditt varumärke? Hur för vi en konversation? Hur kan en robot förmedla emotionella värderingar?
• Case och exempel på företag som har lyckats med voice och tips och lösningar för hur företag kan styra varumärkesupplevelsen med voice.

Visa detaljer Gömma detaljer
09:30 - 10:00 CET

Ensam är inte stark: Världens första omvända röstassistent

Många har fantastiska historier att berätta, men alla har inte någon att berätta dem för. För att hjälpa till att minska ensamheten bland äldre tog Stockholm Exergi och Accenture Interactive fram världens första omvända AI röstassistent Memory Lane. Med Google Voice Assistance och artificiell intelligens ställdes relevanta frågor som väcker gamla minnen och livshistorier till liv, tjänsten utvecklades och personliga berättelser till kommande generationer dokumenterades.

Projektet tog två år att utveckla och har hyllats internationellt med dubbel nominering i Cannes Lions och prisats i Strategié, DADI Awards och shortlistad i D&AD Awards.

Thomas Gibson, kommunikationsdirektör på Stockholm Exergi och Adam Kerj, kreativ chef på Accenture Interactive Nordics berättar hur man skapade världens första omvända AI röstassistent

• Så kan man arbeta med voice och teknik
• Här uppmärksammas kampanjen i USA Today
https://eu.usatoday.com/story/tech/2019/11/08/alexa-google-assistant-ai-robots-become-substitute-friends/4057885002/

Visa detaljer Gömma detaljer
10:00 - 10:30 CET

Fika och nätverkande

10:25 - 11:30 CET

BLOCK: ANALYS & MÄTNING: Ljud spränger miljardvallen i medieinvesteringar

10:30 - 10:45 CET

Från ljudboom till explosion

2015 investerades det 763 miljoner kronor i radio, förra året visade IRMs mätningar att man nåddes miljardvallen med 1,08 miljarder och i prognosen för 2020 förväntas annonsörerna väntas spendera totalt 1,1 miljarder kronor i medieslaget. Hur ser dagens exploderande audiomarknad ut i Sverige? Hur ser medieinvesteringarnas utveckling ut i relation till varandra och hur påverkar ljudstrategin tv-investeringen när?

Patrick Wallin, chef för Audio Visual Media på GroupM.

• Ljudmedia ökar och är ett räckviddsmedia, mer än 75% nås av ljudmedia varje dag och konsumeras jämt över många åldersgrupper. 
• 75% av TV-tittarna gör annat samtidigt  som de ser på TV men 87% behåller ljudet på under reklamen så utan ett bra ljudtänk kastas även en stor del av TV pengen i sjön.

Visa detaljer Gömma detaljer
10:50 - 11:10 CET

Vill du få pang för pengarna? Välj radio som har högst ROI av traditionella medier

I ett starkt föränderligt medielandskap är det viktigare än någonsin att förstå försäljningseffekten av valda kanaler. Genom att titta tillbaka på historiska projekt – både från metaperspektiv och genom djupdykning i case, visar vi vad vi lärt oss om effekten av radio som har högst ROI av traditionella medier.

Andreas Nordfors, Marketing Science Director på GroupM presenterar resultatet från deras metastudie.

• Radio har högst genomsnittligt ROI av traditionella medier, den genererar i snitt 2,3x investeringen tillbaka i vinst till annonsören
• Det lönar sig att investera mycket i radio, en investering på 3-4 MSEK ha i snitt gett 3,2 x investeringen tillbaka i vinst till annonsören
• Radio har en stark positiv synergieffekt på digitala medier och sök blir i snitt 20-30 % mer effektivt i kombination med radio

Visa detaljer Gömma detaljer
11:10 - 11:30 CET

From Top of Mind to Tip of Tongue

Därför gör du inte som du säger, du gör som du gör. I Mediacoms studie  såg man att konsumenter är mindre benägna att säga en varumärkessökning jämfört med att skriva en. Det innebär att sökningar på varumärken förmodligen kommer att minska i takt med att röstsök ökar. För varumärken kommer det därför inte att räcka att ”bara” vara Top of Mind, man behöver även vara Tip of Tongue.

Josephine Larsson, senior analytiker Mediacom

I en studie som MediaCom har genomfört i både USA och Sverige angående röstsök:
• 70 procent anger också att de använder ett mer naturligt språk när de söker med rösten jämfört en sökning i text.
• Visade att konsumenter är mindre benägna att säga en varumärkessökning jämfört med att skriva en. Det innebär att brand-sökningar, förmodligen, kommer att minska i takt med att röstsökningarna ökar.
• För varumärken kommer det därför inte att räcka att ”bara” vara Top of Mind, utan man behöver även vara Tip of Tongue.

Visa detaljer Gömma detaljer
11:30 - 11:55 CET

Hur låter en känsla?

Ljudidentiteter är inbäddade i våra liv. Kulturer, musik och ljud förenar samhällen över hela världen; vi sjunger för att stödja våra idrottslag, fira födelsedagar och för att känna nationell identitet. Om ett ljud kan säga mer än tusen ord, hur kan varumärken använda det för att förmedla en känsla, stödja ett budskap eller förbättra en upplevelse?

Jean-Paul Wall, kompositör och entreprenör som har tonsatt allt från Scandic Hotell och Uppdrag Granskning till amerikanska skräckfilmer och franska modehus.

Musikens kraft:

• Nio av tio köpbeslut baserad på känslor, ljud ÄR känslor, med rätt ljud och musik kan man nå effekt.
• Det finns kulturer som inte har något skriftspråk eller bildkonst men det finns inga kulturer utan musik.
• Man kan inte blunda med öronen, rätt musik stärker din affär och har en positiv inverkan på arbetsmiljön.

Varumärke: Musik

Visa detaljer Gömma detaljer
11:55 - 12:00 CET

Stimgitarren 2019

Stimgitarren hyllar företag, organisationer och föreningar som bidrar till att musikskapare får ersättning.

Visa detaljer Gömma detaljer
12:00 - 13:00 CET
12:55 - 14:30 CET

BLOCK: VARUMÄRKEN: Case med podd, ljudbranding och strategier

13:00 - 13:30 CET

Poddsuccé: Hur man skapar och sprider en podd om hälsoångest, skam och inbillade symtomer

Det kan kännas jobbigt att prata om svett, hemorrojder eller svamp i underlivet men Kronans Apoteks möter 65 000 kunder varje dag och närmare 50 % av dessa vill prata om pinsamma besvär. Därför lanserades Hypokondrikerpodden för att ta upp samtal som skaver och som inte räds för obekväma samtalsämnen.

Emelie Friis, marknadsdirektör på Kronans Apotek.

• Delar med sin om hur man startar en egen podd som idag har 30 000 lyssningar
• Konkreta tips på hur man kan sprida podden organiskt
• Den interna effekten som lyckades stärka employer branding och göra den den egna personalen stolt.

Varumärke: egen podd

Visa detaljer Gömma detaljer
13:30 - 14:00 CET

With an ear to the consumer experience of the future: Mastercard is building a global brand sound identity.

Strong brands are no longer just about strong visual expressions. Those who want to be relevant in today's and future customer experiences must also develop their brand for environments where sound is crucial. Next year 50% of all Internet searches will be done by voice, what happens to a customer journey that may be completely sound controlled? And how to develop an audio logo that is both distinct and authentic but globally adaptable at the same time? To meet today's consumer behavior Mastercard has taken another step by launching its own audio identity. With musicians, artists and agencies from across the globe, including musical innovator Mike Shinoda of Linkin Park, they find a global brand sound identity and a audiologo that adds a whole new and powerful dimension to the brand identity and consumer experience.

Nicola Grant, VP of Marketing Communications Mastercard, explains how the company worked to create a successful and clear global audio identity. Nicola will also talk about the challenge of describing her brand in sound in a way that works just as well in Stockholm as New York or Tokyo.

Varumärke: Ljudlogo/audiobranding

• Därför behöver du tänka voice: Voice shopping förväntas nå 40 miljarder dollar år 2022

Visa detaljer Gömma detaljer
14:00 - 14:30 CET

TUI tonsätter destinationen

Med närvaro i 180 länder och med mer än 30 miljoner kunder gäller det att få alla ombord. TUI har i flera år arbetat strategiskt med ljud i allt från reklamfilmer, på flygplatser, hotell och telefonköer till radio och i det egna konceptet Sound Travel. Check-in på det.
Emelie Briston, Sr Media & Marketing Manager TUI Nordic och Marcus Lind, creative lead TUI Nordic. TUI är inte bara ett av världens ledande reseföretag, i våras blev de Årets Marknadsavdelning för sin framåtriktning, innovationskraft och förmåga att interagera.
• Lyssna till TUIs resa med att sätta en ljudstrategi och vad effekten blev när logotypen ljudsattes.
Varumärke: Ljudstrategi

Visa detaljer Gömma detaljer
14:30 - 15:00 CET

Fika och nätverkande

15:00 - 15:30 CET

Egna reklamlåten som blev en hit

Låten hörs från after ski i Åre till kampsången för ungdomslaget på Gothia Cup. Med över 7 miljoner lyssningar på Spotify och Youtube har Unibets reklamlåt inte bara blivit representant för varumärket, den har även blivit en hit som har klättrat in på svenskarnas favoritlista på Spotify.
Jesper Both, marketing manager på Unibet och Sasha Besirov, vd på produktionsbolaget Streamline Studio.
• Unibets ljudbranding resa från start till mål.

Visa detaljer Gömma detaljer
15:30 - 16:00 CET

The Power of sound

87 % av alla varumärken har visuella guidelines, medan bara 17% har riktlinjer för ljud. Detta samtidigt som experiment visat att byte av små ljuddetaljer kan vara skillnaden mellan att 83% blir olyckliga eller 87% blir glada. Hur kan man som varumärke arbeta strategiskt med ljud i allt från identitets-guidelines för att behålla den röda tråden, bygga storytelling och för att skapa engagemang för ett varumärke.

Andreas Dahlqvist, kreativ chef och Linnea Lofjord, Head of NORD ID från NORD DDB berättar om hur de tillsammans med varumärkens som Klarna, McDonald´s, Tradera, Björn Borg, Volkswagen och Vattenfall arbetar med ljud och musik.

• Människan uppfattar tusentals skillnader i tonhöjd, men bara ett hundratal olika färger. Ändå har 87 % av alla varumärken har visuella guidelines medan bara 17 % har riktlinjer för ljud. Lyssna till hur du med byte av små ljuddetaljer kan göra skillnaden mellan att 83% blir olyckliga eller 87% blir glada.

Visa detaljer Gömma detaljer
16:00 - 16:15 CET

Prisutdelning Sound Award 2019

Sound Awards syftet är att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativt ljud. Priset delas ut i kategorierna: Årets ljudbranding, Årets ljudinnovation och Årets röst.

Visa detaljer Gömma detaljer
16:15 - 17:30 CET

Sammanfattning och mingel

16:30 - 17:30 CET
08:00 - 08:45 CET

Frukostmingel och registrering

08:45 - 09:00 CET

Välkommen! Max Landergård inleder konferensen

Med ljud som affärsidé

Samtal med Sound Stockholms partners:

Bauer Media, Spotify, Lexter, STIM och Online Voices.


Visa detaljer Gömma detaljer
08:55 - 10:30 CET

BLOCK: TECH VOICE: Från UX till VX

09:00 - 09:30 CET

Är ditt varumärke förberett för AI och Voice?

Digitaliseringen har drivit på en utveckling där allt fler kundmöten sköts av robotar, voice och automatiserade system. Men är vi förberedda för den verkligheten – eller riskerar vi att åratal av investeringar i varumärket urvattnas i splittrade och teknikdrivna kundmöten? Hur påverkas ditt varumärke av Voice & AI? Den här föreläsningen ger exempel, tips och lösningar för hur du kan styra varumärkesupplevelsen med voice.

Kajsa Tretow, grundare och voice designer, och Erik Lidsheim, grundare och strateg, från voice design-byrån Talking to me.

• 31 procent av smartphone-användarna i världen aktiverar röstsök varje vecka. 2020 beräknas hälften av alla sök i USA vara röstsök så det är dags för svenska annonsörer att ha en voice-strategi. Vad ställer den här omställningen för krav på ditt varumärke? Hur för vi en konversation? Hur kan en robot förmedla emotionella värderingar?
• Case och exempel på företag som har lyckats med voice och tips och lösningar för hur företag kan styra varumärkesupplevelsen med voice.

Visa detaljer Gömma detaljer
09:30 - 10:00 CET

Ensam är inte stark: Världens första omvända röstassistent

Många har fantastiska historier att berätta, men alla har inte någon att berätta dem för. För att hjälpa till att minska ensamheten bland äldre tog Stockholm Exergi och Accenture Interactive fram världens första omvända AI röstassistent Memory Lane. Med Google Voice Assistance och artificiell intelligens ställdes relevanta frågor som väcker gamla minnen och livshistorier till liv, tjänsten utvecklades och personliga berättelser till kommande generationer dokumenterades.

Projektet tog två år att utveckla och har hyllats internationellt med dubbel nominering i Cannes Lions och prisats i Strategié, DADI Awards och shortlistad i D&AD Awards.

Thomas Gibson, kommunikationsdirektör på Stockholm Exergi och Adam Kerj, kreativ chef på Accenture Interactive Nordics berättar hur man skapade världens första omvända AI röstassistent

• Så kan man arbeta med voice och teknik
• Här uppmärksammas kampanjen i USA Today
https://eu.usatoday.com/story/tech/2019/11/08/alexa-google-assistant-ai-robots-become-substitute-friends/4057885002/

Visa detaljer Gömma detaljer
10:00 - 10:30 CET

Fika och nätverkande

10:25 - 11:30 CET

BLOCK: ANALYS & MÄTNING: Ljud spränger miljardvallen i medieinvesteringar

10:30 - 10:45 CET

Från ljudboom till explosion

2015 investerades det 763 miljoner kronor i radio, förra året visade IRMs mätningar att man nåddes miljardvallen med 1,08 miljarder och i prognosen för 2020 förväntas annonsörerna väntas spendera totalt 1,1 miljarder kronor i medieslaget. Hur ser dagens exploderande audiomarknad ut i Sverige? Hur ser medieinvesteringarnas utveckling ut i relation till varandra och hur påverkar ljudstrategin tv-investeringen när?

Patrick Wallin, chef för Audio Visual Media på GroupM.

• Ljudmedia ökar och är ett räckviddsmedia, mer än 75% nås av ljudmedia varje dag och konsumeras jämt över många åldersgrupper. 
• 75% av TV-tittarna gör annat samtidigt  som de ser på TV men 87% behåller ljudet på under reklamen så utan ett bra ljudtänk kastas även en stor del av TV pengen i sjön.

Visa detaljer Gömma detaljer
10:50 - 11:10 CET

Vill du få pang för pengarna? Välj radio som har högst ROI av traditionella medier

I ett starkt föränderligt medielandskap är det viktigare än någonsin att förstå försäljningseffekten av valda kanaler. Genom att titta tillbaka på historiska projekt – både från metaperspektiv och genom djupdykning i case, visar vi vad vi lärt oss om effekten av radio som har högst ROI av traditionella medier.

Andreas Nordfors, Marketing Science Director på GroupM presenterar resultatet från deras metastudie.

• Radio har högst genomsnittligt ROI av traditionella medier, den genererar i snitt 2,3x investeringen tillbaka i vinst till annonsören
• Det lönar sig att investera mycket i radio, en investering på 3-4 MSEK ha i snitt gett 3,2 x investeringen tillbaka i vinst till annonsören
• Radio har en stark positiv synergieffekt på digitala medier och sök blir i snitt 20-30 % mer effektivt i kombination med radio

Visa detaljer Gömma detaljer
11:10 - 11:30 CET

From Top of Mind to Tip of Tongue

Därför gör du inte som du säger, du gör som du gör. I Mediacoms studie  såg man att konsumenter är mindre benägna att säga en varumärkessökning jämfört med att skriva en. Det innebär att sökningar på varumärken förmodligen kommer att minska i takt med att röstsök ökar. För varumärken kommer det därför inte att räcka att ”bara” vara Top of Mind, man behöver även vara Tip of Tongue.

Josephine Larsson, senior analytiker Mediacom

I en studie som MediaCom har genomfört i både USA och Sverige angående röstsök:
• 70 procent anger också att de använder ett mer naturligt språk när de söker med rösten jämfört en sökning i text.
• Visade att konsumenter är mindre benägna att säga en varumärkessökning jämfört med att skriva en. Det innebär att brand-sökningar, förmodligen, kommer att minska i takt med att röstsökningarna ökar.
• För varumärken kommer det därför inte att räcka att ”bara” vara Top of Mind, utan man behöver även vara Tip of Tongue.

Visa detaljer Gömma detaljer
11:30 - 11:55 CET

Hur låter en känsla?

Ljudidentiteter är inbäddade i våra liv. Kulturer, musik och ljud förenar samhällen över hela världen; vi sjunger för att stödja våra idrottslag, fira födelsedagar och för att känna nationell identitet. Om ett ljud kan säga mer än tusen ord, hur kan varumärken använda det för att förmedla en känsla, stödja ett budskap eller förbättra en upplevelse?

Jean-Paul Wall, kompositör och entreprenör som har tonsatt allt från Scandic Hotell och Uppdrag Granskning till amerikanska skräckfilmer och franska modehus.

Musikens kraft:

• Nio av tio köpbeslut baserad på känslor, ljud ÄR känslor, med rätt ljud och musik kan man nå effekt.
• Det finns kulturer som inte har något skriftspråk eller bildkonst men det finns inga kulturer utan musik.
• Man kan inte blunda med öronen, rätt musik stärker din affär och har en positiv inverkan på arbetsmiljön.

Varumärke: Musik

Visa detaljer Gömma detaljer
11:55 - 12:00 CET

Stimgitarren 2019

Stimgitarren hyllar företag, organisationer och föreningar som bidrar till att musikskapare får ersättning.

Visa detaljer Gömma detaljer
12:00 - 13:00 CET
12:55 - 14:30 CET

BLOCK: VARUMÄRKEN: Case med podd, ljudbranding och strategier

13:00 - 13:30 CET

Poddsuccé: Hur man skapar och sprider en podd om hälsoångest, skam och inbillade symtomer

Det kan kännas jobbigt att prata om svett, hemorrojder eller svamp i underlivet men Kronans Apoteks möter 65 000 kunder varje dag och närmare 50 % av dessa vill prata om pinsamma besvär. Därför lanserades Hypokondrikerpodden för att ta upp samtal som skaver och som inte räds för obekväma samtalsämnen.

Emelie Friis, marknadsdirektör på Kronans Apotek.

• Delar med sin om hur man startar en egen podd som idag har 30 000 lyssningar
• Konkreta tips på hur man kan sprida podden organiskt
• Den interna effekten som lyckades stärka employer branding och göra den den egna personalen stolt.

Varumärke: egen podd

Visa detaljer Gömma detaljer
13:30 - 14:00 CET

With an ear to the consumer experience of the future: Mastercard is building a global brand sound identity.

Strong brands are no longer just about strong visual expressions. Those who want to be relevant in today's and future customer experiences must also develop their brand for environments where sound is crucial. Next year 50% of all Internet searches will be done by voice, what happens to a customer journey that may be completely sound controlled? And how to develop an audio logo that is both distinct and authentic but globally adaptable at the same time? To meet today's consumer behavior Mastercard has taken another step by launching its own audio identity. With musicians, artists and agencies from across the globe, including musical innovator Mike Shinoda of Linkin Park, they find a global brand sound identity and a audiologo that adds a whole new and powerful dimension to the brand identity and consumer experience.

Nicola Grant, VP of Marketing Communications Mastercard, explains how the company worked to create a successful and clear global audio identity. Nicola will also talk about the challenge of describing her brand in sound in a way that works just as well in Stockholm as New York or Tokyo.

Varumärke: Ljudlogo/audiobranding

• Därför behöver du tänka voice: Voice shopping förväntas nå 40 miljarder dollar år 2022

Visa detaljer Gömma detaljer
14:00 - 14:30 CET

TUI tonsätter destinationen

Med närvaro i 180 länder och med mer än 30 miljoner kunder gäller det att få alla ombord. TUI har i flera år arbetat strategiskt med ljud i allt från reklamfilmer, på flygplatser, hotell och telefonköer till radio och i det egna konceptet Sound Travel. Check-in på det.
Emelie Briston, Sr Media & Marketing Manager TUI Nordic och Marcus Lind, creative lead TUI Nordic. TUI är inte bara ett av världens ledande reseföretag, i våras blev de Årets Marknadsavdelning för sin framåtriktning, innovationskraft och förmåga att interagera.
• Lyssna till TUIs resa med att sätta en ljudstrategi och vad effekten blev när logotypen ljudsattes.
Varumärke: Ljudstrategi

Visa detaljer Gömma detaljer
14:30 - 15:00 CET

Fika och nätverkande

15:00 - 15:30 CET

Egna reklamlåten som blev en hit

Låten hörs från after ski i Åre till kampsången för ungdomslaget på Gothia Cup. Med över 7 miljoner lyssningar på Spotify och Youtube har Unibets reklamlåt inte bara blivit representant för varumärket, den har även blivit en hit som har klättrat in på svenskarnas favoritlista på Spotify.
Jesper Both, marketing manager på Unibet och Sasha Besirov, vd på produktionsbolaget Streamline Studio.
• Unibets ljudbranding resa från start till mål.

Visa detaljer Gömma detaljer
15:30 - 16:00 CET

The Power of sound

87 % av alla varumärken har visuella guidelines, medan bara 17% har riktlinjer för ljud. Detta samtidigt som experiment visat att byte av små ljuddetaljer kan vara skillnaden mellan att 83% blir olyckliga eller 87% blir glada. Hur kan man som varumärke arbeta strategiskt med ljud i allt från identitets-guidelines för att behålla den röda tråden, bygga storytelling och för att skapa engagemang för ett varumärke.

Andreas Dahlqvist, kreativ chef och Linnea Lofjord, Head of NORD ID från NORD DDB berättar om hur de tillsammans med varumärkens som Klarna, McDonald´s, Tradera, Björn Borg, Volkswagen och Vattenfall arbetar med ljud och musik.

• Människan uppfattar tusentals skillnader i tonhöjd, men bara ett hundratal olika färger. Ändå har 87 % av alla varumärken har visuella guidelines medan bara 17 % har riktlinjer för ljud. Lyssna till hur du med byte av små ljuddetaljer kan göra skillnaden mellan att 83% blir olyckliga eller 87% blir glada.

Visa detaljer Gömma detaljer
16:00 - 16:15 CET

Prisutdelning Sound Award 2019

Sound Awards syftet är att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativt ljud. Priset delas ut i kategorierna: Årets ljudbranding, Årets ljudinnovation och Årets röst.

Visa detaljer Gömma detaljer
16:15 - 17:30 CET

Sammanfattning och mingel

16:30 - 17:30 CET

Huvudpartner

Partners

Kontakta oss

Image

Josefin Ekman

Projektledare

josefin.ekman@resume.se

+46 72 238 97 97

Musikaliska
Nybrokajen 11, Stockholm 111 48, Sweden