Sound Stockholm, 20 november

Jobbar du med marknadsföring och kommunikation? I så fall är det hög tid att vässa dina kunskaper om ljud. På heldagskonferensen Sound Stockholm fördjupar vi oss i den växande ljudkonsumtionen. Hur kan ljud påverka oss människor och hur kan varumärken använda ljud och ny teknik.


Under konferensen delar vi även ut Stockholm Sound Award i tre kategorier.


Sound Stockholm tar fasta på den växande betydelsen av ljud – musik, voice-teknik, poddar, med mera – för alla som arbetar med kommunikation, varumärken och medier. Under konferensen Sound Stockholm fördjupar vi oss i den växande ljudkonsumtionen, hur människor påverkas av ljud och hur varumärken kan använda ljud och ny teknik för att uppnå sina kommunikativa mål. På scenen varvas kreativa och framgångsrika ”ljudcase” med paneldiskussioner och kunskapstunga och inspirerande föreläsningar av både svenska och internationella 

Info

Datum: Onsdagen den 20 november, 


Tid: Heldagsseminarium, 8:00–16:30


Plats: Musikaliska, Nybrokajen 11, 111 48 Stockholm



Priser

Ordinarie 2495 kr ex moms


I priset ingår frukost, lunch och eftermiddagsfika. 

Specialerbjudanden: Gå 4 för 3


Sagt om Sound Stockholm


”Snyggt att dra ihop Sound Stockholm - och få det att kännas genomarbetat och etablerat redan första gången.”

”En super-tillställning som bör bli en stående happening i Stockholm varje år. Mycket intressant för många olika branscher att komma till och inspireras. Går att dra ut till det oändliga.”

”Inspirerande och givande för att inte nämna hur trevligt/roligt jag hade!”

”Nöjd över alla förväntan. Visserligen en rookie som inte kan så mycket, men dagen gav MYCKET mer än jag hade förväntat mig.”

”Bra föredag och speakers. Många spännande aspekter”

”Väldigt intressanta talare och fint uppstyrt”

”Proffsigt, seriöst, bra moderator, bra innehåll”

Image

Program den 20 november

08:00
Frukostmingel och registrering


08:30
Välkommen!

Max Landergård inleder konferensen.


Audiell visuell: Ljud som når ut och når in

Ljud kopplat till vår mänskliga upplevelsen är intimt och neurologiskt förenade. Det går tillbaka till vår barndom när vi ska börja kommunicera språk och det är en stor anledning till att vi har en större känslomässig prioritering till hörsel än någon av våra andra sinnen.

För att nå ut behöver berättelser visualiseras, både ljud och rörelse, och redan där finns det en föreställning att syn är den viktigaste delen. Så med den ekvationen har marknadsförare under åren valt att köpa medier visuellt vilket har lett till att man till stor del devalverat potentialen för ljud. Men idag räcker det inte med att nå ut, varumärken behöver nå in.


Från UX till VX: Är ditt varumärke förberett för AI och Voice?

Digitaliseringen har drivit på en utveckling där alltfler kundmöten sköts av robotar, voice och automatiserade system. Men är vi förberedda för den verkligheten – eller riskerar vi att åratal av investeringar i varumärket urvattnas i splittrade och teknikdrivna kundmöten? Hur påverkas ditt varumärke av Voice & AI?

Vi bjuder på exempel, tips och lösningar för hur du kan styra varumärkesupplevelsen med voice.

Kajsa Tretow, grundare och voice designer, och Erik Lidsheim, grundare och strateg, från voice design-byrån Talking to me.


Ensam är inte stark: Världens första omvända röstassistent

Många har fantastiska historier att berätta, men alla har inte någon att berätta dem för. För att hjälpa till att minska ensamheten bland äldre tog Stockholm Exergi och Accenture Interactive fram världens första omvända AI röstassistent Memory Lane. Med Google Voice Assistance och artificiell intelligens ställdes relevanta frågor som väcker gamla minnen och livshistorier till liv, tjänsten utvecklades och personliga berättelser till kommande generationer dokumenterades.

Projektet tog två år att utveckla och har hyllats internationellt med dubbel nominering i Cannes Lions och prisats i Strategié, DADI Awards och shortlistad i D&AD Awards.

Thomas Gibson, kommunikationsdirektör på Stockholm Exergi och Adam Kerj, kreativ chef på Accenture Interactive Nordics berättar hur man skapade världens första omvända AI röstassistent


Fika och nätverkande.


Slaget om räckvidden: massmedia som spränger miljardvallen

Programpunkt uppdateras snart.


Från ljudboom till explosion

2015 investerades det 763 miljoner kronor i radio, förra året visade IRMs mätningar att man nåddes miljardvallen med 1,08 miljarder och i prognosen för 2020 förväntas annonsörerna väntas spendera totalt 1,1 miljarder kronor i medieslaget. Hur ser dagens exploderande audiomarknad ut i Sverige? Hur ser medieinvesteringarnas utveckling ut i relation till varandra och hur påverkar ljudstrategin investeringen i tv?

Patrick Wallin, chef för Audio Visual Media på GroupM


Ger radio pang för pengarna?

I ett starkt föränderligt medielandskap är det viktigare än någonsin att förstå försäljningseffekten av valda kanaler. Genom att titta tillbaka på historiska projekt – både från metaperspektiv och genom djupdykning i case, visar vi vad vi lärt oss om effekten av radio.

Andreas Nordfors, Marketing Science Director på GroupM


From Top of Mind to Tip of Tongue

Därför gör du inte som du säger, du gör som du gör. I Mediacoms studie  såg man att konsumenter är mindre benägna att säga en varumärkessökning jämfört med att skriva en. Det innebär att sökningar på varumärken förmodligen kommer att minska i takt med att röstsök ökar. För varumärken kommer det därför inte att räcka att ”bara” vara Top of Mind, man behöver även vara Tip of Tongue.

Josephine Larsson, senior analytiker Mediacom


Ljud som konverterar: Vill du öka försäljningen med 37%? Välj rätt ljud

Programinfo uppdateras snart.


12:00–13:00

Lunch


Hur låter en känsla?

Ljudidentiteten är inbäddade i våra liv. Kulturer, musik och ljud förenar samhällen över hela världen; vi sjunger för att stödja våra idrottslag, fira födelsedagar och för att känna nationell identitet. Om ett ljud kan säga mer än tusen ord, hur kan varumärken använda det för att förmedla en känsla, stödja ett budskap eller förbättra en upplevelse?

Jean-Paul Wall, kompositör och entreprenör som har tonsatt allt från Scandic Hotell och Uppdrag Granskning till amerikanska skräckfilmer och franska modehus.


With an ear to the consumer experience of the future:

Mastercard is building a global brand sound identity.

Strong brands are no longer just about strong visual expressions. Those who want to be relevant in today's and future customer experiences must also develop their brand for environments where sound is crucial.

Next year 50% of all Internet searches will be done by voice, what happens to a customer journey that may be completely sound controlled? And how to develop an audio logo that is both distinct and authentic but globally adaptable at the same time? To meet today's consumer behavior Mastercard has taken another step by launching its own audio identity. With musicians, artists and agencies from across the globe, including musical innovator Mike Shinoda, Linkin Park, they find a global brand sound identity and a audiologo that adds a whole new and powerful dimension to the brand identity and consumer experience.

Nicola Grant, VP of Marketing Communications Mastercard, explains how the company worked to create a successful and clear global audio identity. Nicola will also talk about the challenge of describing her brand in sound in a way that works just as well in Stockholm as New York or Tokyo.


TUI tonsätter destinationen

Med närvaro i 180 länder och med mer än 30 miljoner kunder gäller det att få alla ombord. TUI har i flera år arbetat fram en egen ljudidentitet som hörs i alla destinationer, från reklamfilmer, flygplatser och telefonköer till musik, konceptet Sound Travel och hotell. Lyssna till deras resa med att sätta en ljudstrategi och vilken effekt TUI fick när logotypen ljudsattes.

Emelie Briston, Sr Media & Marketing Manager TUI Nordic. TUI är inte bara ett av världens ledande reseföretag, i våras blev dom Årets Marknadsavdelning för deras framåtriktning, innovationskraft och förmåga att interagera. Check-in på det.


Fika och nätverkande.


Programinfo uppdateras snart.


Programinfo uppdateras snart.


Sammanfattning och tack för idag

Mingel


Talare

Kajsa Tretow

Kajsa Tretow

Grundare och voice designer, Talking to me
Erik Lidsheim

Erik Lidsheim

Grundare och strateg, Talking to me
Thomas Gibson

Thomas Gibson

Kommunikationsdirektör, Stockholm Exergi
Adam Kerj

Adam Kerj

Kreativ chef, Accenture
Patrick Wallin

Patrick Wallin

Chef för Audio Visual Media, GroupM
Andreas Nordfors

Andreas Nordfors

Marketing Science Director, GroupM
Josephine Larsson

Josephine Larsson

Senior analytiker, Mediacom
Jean-Paul Wall

Jean-Paul Wall

Kompositör och enterprenör
Nicola Grant

Nicola Grant

Head of Marketing and Communication Mastercard UK&I, Nordic & Baltics
Emelie Briston

Emelie Briston

Sr Media & Marketing Manager, TUI Nordic

Huvudpartner

Partners

Kontakta oss

Image

Josefin Ekman

Projektledare

josefin.ekman@resume.se

+46 72 238 97 97

Musikaliska
Nybrokajen 11, Stockholm 111 48, Sweden