Välkommen till Framtidens Marknadsavdelning 

Framtidens Marknadsavdelning är en heldagskonferens som fördjupar sig i marknadsavdelningens utmaningar, framtida roll i företaget och hur arbetet bör organiseras för att nå framgång idag och i morgon.


Under en hel dag fördjupar vi oss i marknadsavdelningens utmaningar på en snabbt föränderlig marknad. 


Välkommen den 28 maj!

Info

Datum: Torsdag 28 maj 


Tid: Heldagsseminarium, 8:00–16:30


Plats: Clarion Hotell, Ringvägen 98, 10460 Stockholm



Priser

Priseruppgifter kommer inom kort.


I priset ingår frukost, lunch och eftermiddagsfika. 

Program 2019


Moderator: Tommie Cau, konsult, föreläsare och författare inom kommunikation och HR.

Kreativitet, kundupplevelse och talangjakt – vilken betydelse har den fysiska arbetsplatsen?

Kundupplevelse är central för organisationen i allmänhet och för marknadsavdelningen i synnerhet. I en allt mer snabbrörlig värld där discipliner flyter in i varandra och kundbeteenden förändras i högre takt blir den svårare att uppnå. Det är enkelt att prata om nya CRM-system, storslagna kampanjer eller färgen på väggarna men i grunden handlar det om något enkelt. Du har rätt folk på plats som mår bra och har en stark koppling till bolaget. Hur skapar du det över generationer och funktioner som vill olika saker?

Anna Thelander, Marknadschef AMF Fastigheter och Therése Treutiger, vice VD Microsoft Sverige

Programpunkten presenteras av AMF


Hur framtidens marknadsavdelning bygger framtidens mejeri

Hur bygger man en syftesdriven organisation där varumärkets löfte genomsyrar allt från organisationsstruktur, kultur, produkter och kommunikation. Följ resan från hur Arla reste sig från krisen 2015 och återbyggde förtroendet bland konsumenter, handel och bönder. Hör om hur fokuseringen på varumärkeslöftet blev starten till en organisationsförändring där Arla bröt upp silos och byggde en ny modern marknadsavdelning – och om lärdomarna på vägen.

Cecilia Kocken, Sr Brand & Category Director, Arla Foods


Vad är det som gör att vissa chefer lyckas och andra inte?

Inhouse har arbetat med att tillsätta marknads-och kommunikationschefer sedan bolaget grundades 1996. Med lång erfarenhet från att utveckla marknads-och kommunikationsavdelningar kommer Aje att dela med sig av insikter om varför vissa chefer lyckas bättre i sitt ledarskap än andra.

Aje Stenbeck, Business Director, & Partner, Inhouse AB

Programpunkten presenteras av Inhouse


Marketing 4.0 – att rigga för den fjärde industriella revolutionen

I den digitala eran måste vi jobba annorlunda med marknadsföring. Enligt Linda Wetterborg behöver organisationen, ledarskapet och kulturen omfamna och utveckla framförallt tre delar: Integrationen mellan kreativitet, data och teknik. Ett lärande i organisationen som pågår ständigt, snabbt och självgående. Det agila som verktyg i resan inom ledarskap, organisation och metod. Linda Wetterborg har jobbat på Telenor sedan december 2017 och har varit drivande i företagets transformation. 2018 utsågs hon till Sveriges bästa marknadschef inom sin kategori.

Linda Wetterborg, Tribe Lead Sales & Marketing, Telenor


Paneldiskussion med morgonens talare under ledning av Tommie Cau.


Moderator: Cecilia Perlind, Head of Brand & Communications, Kantar Sifo

Långsiktig marknadsföring lönar sig, men hur mäter man det?

I takt med att marknadsföringen blir allt mer kortsiktig upplever fler och fler marknadsavdelningar en frustration kring hur de långsiktiga effekterna kan mätas. De vet att långsiktighet lönar sig, men har svårt att bevisa det. Samtidigt som de kortsiktiga effekterna är lätta att visa upp. Med utgångspunkt från sin egen forskning kring lönsam positionering och praktiska exempel föreslår Niklas Bondesson hur långsiktiga effekter kan mätas.

Niklas Bondesson, docent marknadsföring och universitetslektor vid Stockholms Universitet samt forskningsansvarig Evidence


Årets Marknadsavdelning – samtal med nominerade avdelningar

Korta frågor till några av de nominerade i Årets Marknadsavdelning 2019. Hur har de lyckats?


Framtidens marknadsavdelning – sju fokusområden

Kapero är managementkonsulter specialiserade inom marknadskommunikation och media. De har jobbat med ett 60-tal marknads- och kommunikationsavdelningar och kommer här att beskriva de sju viktigaste områdena att fokusera på för att rusta sig för framtiden.

Peter Lundberg och Kaj Johansson, affärsutvecklare och grundare, Kapero


Upprop: Vad får du för pengarna? Annonsörer lägger 2 miljarder kronor på medieköp i det som går under benämningen "rörlig bild", utan att få ett ordentligt kvitto

Svenska annonsörer investerar närmare 2 miljarder kronor i online video varje år utan att egentligen få något kvitto. För att ge värde på riktigt behöver vi en trovärdighet i branschen och få till mätvalutor som är skapade utifrån annonsörernas behov.

Martina Göransson, fd Head of Insight & Media, Tele2


Moderator: Yasmine Winberg, Redaktör, Resumé Insikt

Inhouse-trenden inifrån

Gustav Martner, chef på ICA Reklam – Sveriges största inhousebyrå. Han har tidigare jobbat på byråerna Daddy och CP+B samt varit ordförande i Komm. Gustav har uppdraget att accelerera den digitala transformationen hos ICA - en av Sveriges största reklamköpare. Han kommer belysa en del makrotrender och hur de påverkar arbetssätt - från agilitet och automatisering till kanalval och kreativitet.

Gustav Martner, chef på ICA Reklam


Det nödvändiga fluffet och den mänskliga faktorn i en tech-tung bransch, med en tech-beroende tjänst

I en industri där de praktiska konsumentinterfacen och de tekniska produkt/tjänstelösningarna dominerar interna och externa diskussioner finns ett behov av att titta närmare på hur man humaniserar varumärken och gör dem långsiktigt intressanta. Hur kan vi använda tech för att bli mer mänskliga, och inte mindre? Hur måste kreativiten se ut för att techtunga varumärken ska slå an på en emotionell sträng hos konsumenterna? Effektiv och engagerande storytelling blir A och O. Det handlar om det nödvändiga "fluffet" och om att bli totalt insiktsbesatt snarare än att titta inåt och beundra sina egna tekniska underverk.

Monika Werthén, Head of marketing, Uber Nordics


Årets Marknadsavdelning – samtal med nominerade avdelningar

Korta frågor till några av de nominerade i Årets Marknadsavdelning 2019. Hur har de lyckats?


Paneldiskussion Tech vs Human

Aurore Belfrage, senior advisor hos Graviz Telescope

Andreas Dahlqvist, CCO & CEO, NORD DDB Stockholm

Hannes Sjöblad, Chief Disruption Officer, Epicenter Stockholm


Framtiden för innovativa livsstilsföretag är datadriven marknadsföring

Synsam har de senaste åren gjort en betydande varumärkesresa. Marknadsdirektör för Synsam och Årets Marknadschef utsedd av Resume, Michael Grimborg, berättar om hur de tagit Synsam från dyra glasögon till prisvärd Eyefashion, hur det känns att själv ta steget fullt ut i det digital landskapet och de nya roller som teknikleverantör och byrå ska förhålla sig till för att maximera utdelning, transparens och användningen av den egna datan.

Michael Grimborg, Marknadsdirektör på Synsam. Michael Grimborg utsågs till Sveriges Bästa Marknadschef 2018 – alla kategorier.

Programpunkten presenteras av Delta Projects


The Future of Marketing

Tad Greenough is the key note speaker at the conference. Tad joined The Absolut Company as Director of Global Brand Creative earlier this year. Tad is a creative storyteller and strategic marketer and has worked with some of the most prominent brands in in the world, on Client and Agency-side alike. For over a decade he worked at Nike, Jordan and Hurley, and other notable global brands like Nissan, MasterCard and Burger King, to name a few. During the seminar he will talk about his campaigns with Nike and about his current work at Absolut and the importance of being true to your mission.

Tad Greenough, Director of Global Brand Creative, The Absolut Company


Årets Marknadsavdelning

Moderator: Emma Thorp, vd, Scream Stockholm och Daniel Collin, kommunikationsstrateg, Vinter

Prisutdelning Årets Marknadsavdelning 2019

Vi korar Årets Marknadsavdelning 2019. Se nedan information om tävlingen. 


Priset ska gå till en avdelning/grupp och inte till en enskild person. Juryn ska belöna en organisation som jobbar framtidsinriktat, nydanade och med innovationskraft. Avdelningen får gärna utnyttja ny teknik och interagera med andra avdelningar inom företaget på ett bra sätt. Avdelningen håller isär taktik och strategi samt vet skillnaden mellan försäljning och marknadsföring.

Kontakta oss

Image

Cornelia Andersdotter

Projektledare

cornelia.andersdotter@bonniernews.se

Clarion Hotel
Ringvägen 98, Stockholm 10460, Sweden